Wednesday, December 26, 2012

Likeverdige partnere i ekteskap

"Venner, ledsagere og elskere... er nærmest til oss som best forstår hva livet betyr for oss, som føler seg for oss som vi føler for oss selv, som er bundet til oss i triumf og katastrofe, som bryter spell av våre ensomhet." –Henry Alonzo Myers


Ekteskap er en hellig bånd mellom mann og kvinne, men det må være en lik partnership. Mann og kone må dele ansvaret for hjem og familie, selv om hver familie er annerledes og har formildende omstendigheter. Et ekteskap partnerskap skulle oppnå likestilling ved å støtte den andre. Denne måten begge kan være i stand til å ha tid til å jobbe på eksisterende eller nye talenter.


Da jeg giftet seg med min mann, trodde jeg livet var grand og jeg skulle gjøre dette ekteskapet beste ekteskap på jorden. Jeg ønsket å gjøre ham glad og behage ham. Som tiden gikk, og etter å ha mitt andre barn, jeg la merke til jeg hadde ikke tid for meg selv. Mitt ansvar eksisterte av renhold huset, gjør retter og Klesvask, sy klær, slik måltider, klippe plenen, luking, plante blomster, betale regninger, kjøpe dagligvarer og å ta vare på barna mine behov. Puh! Bare tenker dette ansvaret kan gjøre en lei.


Etter å ha barn, fant jeg litt tid til å praktisere min talenter eller selv å utvikle noen nye. Når ti o'clock PM kom, jeg var utslitt og var klar for sengen. Jeg hadde ikke tid til å se på TV, eller til å suge i badekaret og slappe av. Så var dette min daglige rutine. Jeg la merke til at jeg var å miste de fleste av talentene som jeg hadde jobbet så hardt for. Da mannen min kom hjem fra jobb, han hadde mye energi. Han har alltid funnet tid til å dra på fisketur praksis hans målet skyting, og gå til en Mountain mann Rendezvous kledd i sin robuste regalia, med hans tomahawk hengende fra beltet våpen og holder sin svart pulver rifle i hånden.


Etter et par års ekteskap, vi satte seg ned og snakket om vårt ekteskap ansvar. Min mann innså at vi trengte å gjøre en endring i våre liv, slik at jeg kunne jobbe på min talenter. Han oppmuntret meg til å ta sangtimer igjen og komme tilbake det jeg hadde mistet. Han fortalte meg at han ville hjelpe ved koking på kvelden når han kom hjem fra jobb, og hvis jeg var overbelastet han selv ville vaske klær. Snart, jeg fant andre talenter som jeg visste jeg hadde. Jeg klarte å gjøre noen kreativ skriving, gjøre forskning på forfedre, og selv har energi igjen i kveld å gjøre noe moro med min mann. Jeg fant tid til å forberede en intimkonsert hvert år og selv fant tid til å gå tilbake til college og få min grad, som jeg hadde lengtet etter å gjøre i så mange år. Jeg var i stand til å føle at jeg var en person med talenter av mine egne.


Dennis Lythgoe, forfatteren av A ekteskap av lik, sagt at et ekteskap bør være 50/50 og partnere bør dele ansvaret for matlaging, Klesvask, rengjøring, og foreldrenes ansvar. Dennis kaller dette en "likeverdig partnerskap." Han sa, "dele belastningen har gjort meg en mer produktiv person innenlands. Den har lettet Martis tretthet betydelig og gitt oss mye mer tid til hverandre. Det er lært våre barn at menn og kvinner bør bruke lik tid opptre som foreldre." (Kvinner og kraften i "Likeverdige partnere," p. 98.)


Når Dennis rådet ektepar, sa han, er"deling i ekteskap en iboende kontroversielt tema blant menn. Jeg ofte oppdratt av å dele til menn... Aldri foreslo jeg min egen 50/50 ordning men bare en brøkdel av lasten å lette byrden av til kone. I de fleste tilfeller var disse mennene ikke ivrig etter å høre slike forslag. Faktisk, var de bekymret for at en komfortabel status quo var blir invadert. Da jeg skrev artikler om deling, fikk jeg noen sint svar fra menn-selv fra kolleger som ikke liker min introdusere dette konseptet til sine koner. Så jeg skjønner at kvinner ikke finner det lett å overbevise menn at dette er en god idé- men etter min mening det er utpreget verdt å gjøre. " (Likeverdige partnere, sa)


Mye av problemet er mangel på kommunikasjon. De fleste kvinner finne bare sine ektemenn vil legge merke til hvor hardt de jobber og vil ønske å pitch inn og hjelpe. De forventer sine ektemenn å legge merke til de har hatt en stor dag, og er utslitt. Men det er ikke slik. Ektemenn skjønner ikke alt arbeidet deres koner har oppnådd, men vil merke leker strødd om gulvet eller rettene ikke har blitt gjort. Kvinner bør be om hjelp, og bør ikke forventer menn å bare frivillig. De fleste ektemenn, vil på grunn av sin kjærlighet til sine koner, du hjelpe hvis du bare kommunisere.


Dennis sa, "husarbeid skal deles på grunnlag av som gjør det best. … En flott måte å oppmuntre ektemenn å gjøre mer rundt huset er å liste og dele oppgaver etter interesser og evner. " (Likeverdige partnere, p. 104)


Vi bør ikke kritisere hvordan vår mann hjelper, men tillate ham å gjøre det på sin egen måte. Vi må gi våre ektemenn gratis regjere i hva de gjør. Når min mann kokker, kjøkken ser ut som en katastrofe, men jeg trenger ikke å lage mat. Han tall som "oppvaskmaskin" vil ta seg av rotet. Når han gjør tøyet, han skal ta det ovenpå og vi må få vår egen klær og setter dem bort, men faktum er at jeg trenger ikke å gjøre vaskeri.


Når en mann og kone kommunisere og samarbeide ved å dele husholdningenes ansvar, hjelper dette kona å vokse i andre områder, og har tid for seg selv. Dette gir henne nok energi, fysisk og følelsesmessig, for å utvikle sine talenter. En kvinne må føle innhold i sitt ekteskap. Bare husk at ingen to ekteskap er de samme, og kan ikke sammenlignes. Vi bør har gjensidig respekt for hverandre og bryr seg om andres behov.


Elizabeth Barrett Browning sa det best da hun skrev:


Bli gammel sammen med meg.
Best er ennå å bli.
Sist av livet
Som først ble opprettet.


Opphavsretten 2006

No comments:

Post a Comment